[Alex] Monogram M29C Weasel

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Geïnspireerd door de plannen van Arjan Wiskerke, wil ik voor deze FOC de Monogram M29C "Attack weasel" gaan aanpakken. Ik heb het kitje een paar jaar terug gekregen van Marcel von Hobe....maar ik moet wel even in de voorraad kijken waar ik hem heb opgeslagen :oei:

Ik denk dat vooral het loopwerk en tracks de uitdaging gaan worden. Mijn interesse is vooral Brits en Canadees spul, dus ik ga op zoek naar foto's van een aardige commonwealth registratie.

Een plaatje van het web:

bron:https://www.scalemates.com/kits/monogram-6303-attack-weasel--265090

Alex

Hallo Alex, zoals je weet volg ik dit met belangstelling :) . Voertuig nummer 1 hier heeft een Vickers aan boord en ook wat lijkt op de projectiel houder van een PIAT :

Groet,

Arjan

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Thanks Arjan! Die plaatjes kende ik nog niet. Die met Vickers is wel een fraaie, alhoewel ik eigenlijk een huifje wilde plaatsen.....hmm, even over nadenken.

Ik ben gisteren gestart met de bouw, maar heb nog een beetje ruzie met de fotocamera!

Alex

Hallo Alex,

Ik heb eventueeel nog wel een setje decals uit de set:
Bison decals 35171 British amphibians in Holland 44-45.

Ik hoor het wel als je ze kunt gebruiken.

Groeten
Leon

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Leon,
Ik denk dat ik onder een steen heb gelegen, want dat Bison setje heb ik helemaal gemist. Maar, ik ga graag op je aanbod in!

Bas, update volgt in dezer.....eerst wat fatsoenlijk foto's zien te maken.
Alex

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik heb allevier de setjes van Bison met decals over dit onderwerp. Wanneer ik m’n LVT(4) ooit afmaak, komen er hoogstwaarschijnlijk daarvan op, evenals op m’n resin Weasel :) Ook vanwege die laatste ben ik benieuwd wat Alex van deze oude Monogram-doos maakt.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Ik heb een start gemaakt met de Weasel. Lollig hoor wat er in zo'n oud doosje zit :D

De Monogram militaire modellen van destijds werden aangeboden als 1/35 modellen, maar velen waren wat meer richting 1/32. Deze Weasel is echter vrijwel 1/35....de hoofdmaten kloppen aardig, maar wat verhoudingen wijken af. Ik heb voor deze FOC besloten te kijken of ik het modelletje netjes 1/35 kan maken.
In eerste instantie heb ik de romphelften aan elkaar gelijmd. Jaren geleden heb ik wat maten genomen van een Weasel in het museum van Overloon.... en na omrekenen, bleek de Monogram romp zo'n 1,5mm te breed. Ik had eens een Tamiya zaag gekocht en ik hoopte dat die een zaagsnee zou maken die precies de 1,5mm zou opvangen.....maar de zaag bleek fijner dan gedacht, dus moest ik toch met een schuurplankje aan de gang om de correcte breedte te krijgen.

Nu de romp de juiste breedte heeft, is het volgende euvel "de lossing". De beide romphelften hebben een dermate lossingshoek in de matrijs dat er in het midden van het model een soort punt ontstaat. Op de bodem van het model was dit eenvoudig genoeg om vlak te schuren, maar bij de achterzijde van de romp was dit niet zo makkelijk. Ik heb besloten het achterpaneel eruit te snijden en te vervangen door een stukje 1,5mm styreen. Om wat verband te creëren heb ik de (inmiddels te brede) bovenplaat op de kont gelijmd en het geheel een dagje laten drogen.

De volgende dag kon ik het geheel schuren. De onderkant van de kont had echter nog steeds de lossingspunt......Ik had kort geleden een hetelucht gereedschap gekocht op Ebay, wat ik heb gebruikt om het plastic wat week te maken.....daarna lijm ertussen (Bison stain remover in mijn geval) en weer een nachtje drogen met een klemmetje erop

Na een nachtje drogen heb ik de kont glad geschuurd. Ook de gereedschappen van het achterdek heb verwijderd, om plaats te maken voor nieuwe details. Ik heb concreet met een scherpe scalpel zoveel mogelijk overtollig plastic weggesneden en geschraapt....vervolgens schuren met 150schuurpapier op een vlakke ondergrond en daarna naar 240schuurpapier. Ik moet straks nog wat fijner schuren, maar dat doe ik pas als ik de romp naar tevredenheid in elkaar heb.

De volgende uitdaging wordt de lengte van het model op orde krijgen. Ik heb een tekening uit het Technical Manual verschaald naar 1/35 en ook twee bovenaanzichten verschaald naar 1/35 om als referentie te gebruiken. Vanavond ga ik de kont eraf zagen om de achterkant op schaal te krijgen....de neus volgt komende week.

Alex

Als ik jouw relaas zo lees dan krijg ik het idee dat dit zeker voor z'n tijd een prima modelletje was. Ik ga niet veel veranderen aan mijn Weasel modelletjes, een afwijking van een paar millimeter kan ik goed mee leven. Heb op een van mijn laatste virtuele speurtochten nog deze foto gevonden :

Vraagje aan Jakko of Leon, kunnen jullie vertellen waar ik een afbeelding (foto of still) kan vinden van de Weasel met rode kruis vlag ? Ik kan de tekst van de decal sheet niet goed lezen maar ik meen "Westkapelle" te ontcijferen in de begeleidende tekst :

Lijkt me een leuk voertuig voor een dio met het MB setje 3534 (British Paratroopers).

Groet,

Arjan

Hallo Arjan,

er staat inderdaad iets bij over Weskapelle.

"4 ss Bde (Special Service Brigade)
10 IA (inter Allied) Commando
Westkapelle Walcheren
1 November 1944

This Weasel has a couple of strechers attached to the roof.
another (or same?) M29C also with stretchers on the roof has large red cross flag.

Ik denk dat ze het van deze foto hebben.

die links voor op de foto heeft een rode kruis vlag .

Groeten
Leon

Bijlagen

Hartelijk bedankt Leon ! Stom, ik heb best vaak op deze foto zitten turen maar dan net niet op deze voertuigen. Je kunt ook brancards en dekens zien op deze Weasel.

Groet,

Arjan

Lekker Bezig Alex,

Mooi om te zien dat je het geheel helemaal op maat maakt.
kosten nog moeite worden gespaart

Ik doe je decals morgen ochtend op de post,
Dus ik hoop dat je ze ontvangt voor je klaar bent met de bouw :)

Groeten
Leon

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Als ik jouw relaas zo lees dan krijg ik het idee dat dit zeker voor z'n tijd een prima modelletje was.
Klopt Arjan.....Het is een leuk modelletje en detail is aardig hoor. In totaal is dit de derde die ik ga bouwen....en de eerste waar ik wat correctiewerk aan doe.....de andere twee heb ik destijds zo uit de doos gebouwd en ook dan wordt het een leuk modelletje. Behalve de Resin ADV-Azimut of resin LZ models heb je in 1/35 ook niet veel keus voor een Water Weasel.

Mooie plaat die van Getty. Thanks! Hier kan je ook mooi die opname bakjes voor de brancard zien.
Ik doe je decals morgen ochtend op de post,
Dus ik hoop dat je ze ontvangt voor je klaar bent met de bouw
Oei dat wordt krap......
Thanks Leon!

Alex

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Nou, "de kont is eraf"....zoals het spreekwoord had kunnen klinken :rofl:

In het kort:
Kont er afgezaagd en 3mm verder naar voren weer vastgelijmd. Daarna aan de achterkant 1mm toegevoegd, om de juiste lengte van de achterste drijver te krijgen (en totale lengte), evenals de correcte hoogte van het achterpaneel van de drijver.

Ik heb strookjes evergreen op de romp gelijmd om het te verwijderen stuk "af te tekenen"..... (3mm - de zaagsnede+ kleine marge =2,5mm), Daarna heb ik materiaal verwijderd met mesjes en schuurplankjes......voor die laatste stap reken ik die kleine marge....je zaagt/snijd altijd net niet recht, dus na het grove werk is het checken en de marge gebruiken om met een schuurplankje in klein stapjes de boel recht en haaks te maken.

Toen de kont los was van de rest, had ik ook de gelegenheid hier de lossing weg te werken

Hier is 1 kant van de achterste drijver al grotendeels ontdaan van lossing

Na de behandeling van de drijver, heb ik hem weer tegen de romp gelijmd. In werkelijkheid zit hier ook een naad, dus hoef ik dit niet verder af te werken. Het gedeelte waar straks de uitlaat komt te zitten, heb ik vervangen door een stukje styreen....ik had eerst het onderdeel uit de kit ingekort en versmald....maar ik kreeg hem niet lekker haaks op z'n plek, dus vervangen door een stukje styreen.

Onnodige gaatjes in zijwand opgevuld met evergreen....gaatjes waren iets van 1,8mm.....dus net een tussenmaat qua Evergreen. Om die reden heb ik die gaatjes opgeboord naar 2mm en gevuld met 2mm Evergreen.

Aan de achterkant is 1mm styreen toegevoegd. Na een dagje drogen heb ik overtollig materiaal verwijderd en de boel geschuurd.

De neus is nu aan de beurt

Alex

Ziet er goed uit Alex, ben zeer benieuwd naar het vervolg. Ik heb begrepen dat het LZ model en dan met name het loopwerk verschrikkelijk bewerkelijk is dus ben ik blij met mijn twee Monogram modelletjes :) . Heb deze circa 25 jaar geleden recht uit de doos gebouwd en hij moet nu nog omgekat worden naar een Britse versie. Vandaar ook mijn belangstelling voor de ontwikkelingen in deze thread.

Groet,

Arjan

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Jakko, Bas, Arjan,

bedankt voor jullie reacties. Het is eigenlijk gek dat in de hedendaagse tijd nog steeds geen plastic fabrikant een nieuw model van de Weasel heeft gemaakt......deze versie met de drijvers is dan misschien wat obscuur, maar de versie zonder is echt een voertuig waar je veel kanten mee op kunt.

Wat bij de Monogram weasel niet zo goed uit de verf komt is de hoekige voorkant van de voorste drijver.....met zo'n vlakke, vrijwel rechthoekige, plaat in het midden. De Monogram is wat ronder....eigenlijk minder lelijk dan het echte ding. :rofl:

bron:http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/US/cargo-carrier-m29-weasel

Qua maatvoering is het "puntje" (dat ontstaat door de extreme lossingshoek) in het midden wel goed....met andere woorden, ik kan hier niet de lossing gewoon weg vijlen, want dan wordt de neus te kort. Ik heb in plaats daarvan een stukje styreen gesneden met de behulp van de maten die ik destijds in Overloon heb genomen....toen een stuk uit de neus gezaagd en het stukje styreen iets uitstekend ten opzichte van de rest vastgelijmd....om zo de juiste lengte vast te houden.
De volgende stap was het opdikken/vullen met Milliput (na een dagje drogen van het stukje styreen). Omdat Milliput (en ook Magic Sculp) nog wel eens los wil komen aan de randen, heb ik een randje Evergreen langs de bovenrand van de drijver gelijmd.

Milliput op het model gedrukt.....en gladgestreken met een natte vinger......Niet omdat ik de illusie heb dat ik dan niets hoef te schuren, maar ik doe het vooral om het spul goed aan te kunnen drukken, zodat het in alle hoekjes komt. Ik heb toch aan de binnenkant van de neus nog twee stukje Evergreen balk gelijmd, om wat meer body in de neus te krijgen.

Na een eerste rondje opkuisen met de scalpel (teveel aan milliput wegsnijden....oppervlak wat schrapen), ziet het er zo uit. (Milliput heeft ook weer een dagje gedroogd)

Nu is het een kwestie van schuren met nagelvijlen van de Etos....en met plankjes waarop ik schuurpapier heb gelijmd....en vooral veel vergelijken met foto's. Het feit dat je een mooi contrast krijgt tussen het onderliggende groene plastic en het gelige Milliput, betekent ook dat je de ontstane "tekening" links en rechts kan vergelijken. Met andere woorden, als de tekening links en rechts gelijk is, dan is de vorm ook links en rechts gelijk.

Ik heb een tijdelijk dek toegevoegd om wat verband in de neus te houden tijdens het schuren. (dit is grof in vorm gemaakt) Ik heb de bovenrand van de drijver hiervoor 0,25mm verlaagd...zodat ik straks een nieuwe bovenkant/dek erover heen kan plakken van 0,25mm styreen....dat kan ik dan langs de rand van de nieuwe neus afsnijden voor een mooie aansluiting. De twee balkjes heb ik met ieder 1 mini drupje secondenlijm aan het nieuwe witte stuk geplakt......zo komt het dek mooi op de juiste hoogte met de neus...kan je het grove dek langs de rand aan de neus lijmen......en je kan de balkjes naderhand eenvoudig weer losbreken.

Dan een laagje Mr. Surfacer 500 om eventuele deukjes en groeven van het schuren op te vullen. Tevens heb je te maken met 2 verschillende soorten/kleuren plastic en het redelijk poreuze Milliput...Dit reageert allemaal net iets anders op verf, dus hoe glad je het ook schuurt, je hier in de verffase oneffenheden kunnen gaan zien......nog een reden om een dun laagje Mr. Surfacer aan te brengen. (bij 1 van de foto's zie je ook dat bij de Mr. Surfacer het onderliggende materiaal verschillend reageert en dat je daardoor toch een lijn ziet!)

Na het schuren van de Mr. Surfacer met 240 en 400 schuurpapier en fijne nagelvijlen, heb ik een paar laagjes (Motip) primer aangebracht om de vorm goed te kunnen beoordelen en om de hele neus van een laagje te voorzien om problemen in de verffase te voorkomen. Ik start met een dun waasje primer over de hele neus.....en dan na 10minuten een volgend laagje.

Wat mij betreft is de vorm van de neus nu goed, dus de volgende stap wordt de primer heel licht schuren (net dat de glans eraf is) en het dek maken.

Alex

Chapeau Alex dat ziet er prima uit ! Het viel me op bij de filmbeelden van een Weasel in het water bij Westkapelle dat de snelheid van het ding in het water bedroevend was (hij lijkt nauwelijks vooruit te komen en de camera man leek er ook genoeg van te hebben :) ). Vergeleken met de schoepen op de LVT tracks zitten er ook maar kleine uitsteeksels aan de track links van de Weasel. Lijkt me dat Weasels geschikter waren voor moerasachtig terrein of het oversteken van smalle water hindernissen. Dit is misschien ook de reden dat er zo opvallend weinig foto's van Weasels in Walcheren lijken te zijn van na de landing.

Groet,

Arjan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Alex van de Wetering zei:
Het is eigenlijk gek dat in de hedendaagse tijd nog steeds geen plastic fabrikant een nieuw model van de Weasel heeft gemaakt......
De reden daarvoor is best eenvoudig, is mijn vermoeden: hij zit niet in World of Tanks

Er zijn de laatste jaren plastic modellen verschenen van allerlei voertuigen die ik nooit gedacht had daarin te zien, en dan blijkt van de meeste dat ze in dat spel (schijnen te) zitten.
Arjan Wiskerke zei:
Vergeleken met de schoepen op de LVT tracks zitten er ook maar kleine uitsteeksels aan de track links van de Weasel. Lijkt me dat Weasels geschikter waren voor moerasachtig terrein of het oversteken van smalle water hindernissen.
Hij was dan ook origineel bedoeld als sneeuwmobiel voor gebruik in Noorwegen, met (zeer) beperkt drijfvermogen om riviertjes e.d. over te steken. Met die extra drijflichamen en wat stroomlijn daarvoor was hij weliswaar volledig amfibisch, maar dan nog maar nét.
Arjan Wiskerke zei:
Dit is misschien ook de reden dat er zo opvallend weinig foto's van Weasels in Walcheren lijken te zijn van na de landing.
Ze bleken inderdaad niet opgewassen tegen de golfslag en de stroming in de binnenzee die het hier toen was.

Dit is eigenlijk m’n favoriete foto van een Weasel op Walcheren:

Bovenaan