1/25 Viking Drakkar plus figuren

Ik ben intussen een eind op weg met mijn houten 1/25 Billing Boats model en 1/24 figuren. Er zijn 30 schilden en 30 roeiriemen en daar ben ik nog lang niet mee klaar. Ook moet de bemanning nog aangevuld worden. Dit valt nog niet zo mee want de meeste bestaande figuren hebben geen geschikte poses (de meeste zwaaien woest met bijlen, speren en zwaarden). Ik heb ook rc electronica ingebouwd waardoor het schip bestuurbaar zal zijn en ook zal het zeil enigszins te bedienen zijn. Er komt ook nog een onderwater motortje onder de kiel voor aandrijving tegen de wind in.

Tuigage is hier nog niet helemaal af :

Heb de stuurman ( met name rechter onderarm en hand) moeten aanpassen om hem de helmstok in de hand te kunnen geven :

Deze figuur heb ik nagenoeg origineel kunnen laten :

Heb eergisteren het bootje voor het eerst te water gelaten :

Arjan

De boot is een 1/25 Billing Boat model van de Oseberg (origineel is in Oslo te bewonderen). Dit model is al vele jaren op de markt maar de meest recente versies hebben onderdelen die al met de laser zijn uitgesneden. Dit scheelt een berg werk met de figuurzaag en het uitzagen van de huidplanken zou sowieso een regelrechte ramp zijn. Daarom ook geen vroege versies van dit model op ebay aanschaffen (houten bouwdozen uit het pre laser tijdperk zijn altijd verdacht voordelig).

Figuren zijn van Aliexpress en kosten tussen de €15 en €20. Ik begrijp de reserves die men heeft t.a.v. het aanschaffen van figuren uit China maar voor mensen met een beperkt budget is dit wel een uitkomst. Als ik €80 of meer voor 2 figuren zou moeten betalen kan ik daar simpelweg niet aan beginnen.

Ik heb niettemin wel de Andrea 1/30 Drakkar plus 1/32 bemanning aangeschaft. Een paar plaatjes van het internet :

Tenslotte heb ik ook een Emhar 1/72 Drakkar plus bemanning. Ook een erg leuk bootje, foto van het internet :

Ik ben eigenlijk al van jongs af gefascineerd door de Middeleeuwen en vond Oud Engels tijdens mijn studie ook erg interessant. Het grote voordeel van schaal 1/25 voor mij is dat ik ook echt met het bootje kan varen (op dagen dat er niet te veel wind staat).

Groet,

Arjan

Voor de volledigheid, de Tsjechische fabrikant Dusek levert twee houten Drakkar bouwdozen in 1/35. De kleinere is een model van het Gokstad schip (vind persoonlijk de vorm van de huid beplanking niet overtuigend) :

Beter gelukt is deze, maar slechts weinigen zullen lust hebben om 60 schilden en 60 roeiriemen te maken 😊:

Arjan

PE-ter v. Stiph0ut

Lid van de TWENOT
Geweldig Arjan! Heb zelf ook een (nog net) gezonde passie voor de Viking, zeker na onze reizen naar Scandinavië de afgelopen jaren. Gaaf om hier ook eens een voorbeeld van op onze Twenotsite te zien.

Het aardige is ook dat feit en fictie rond de geschiedenis van de Noormannen en Vikingen zo moeilijk te scheiden is. Op de lagere school leerden we bv. vroeger dat Dorestad door de Noormannen geplunderd en verwoest is. Tegenwoordig zijn daar andere inzichten over, de Noormannen zijn nooit in Nederland of Friesland geweest. Gek genoeg is de Nederlandse geschiedschrijving op dit punt toch nog steeds niet helemaal bijgesteld :

Tv series zoals "Vikings" zijn ook niet echt bevorderlijk voor het juiste perspectief, hoe vermakelijk ook bv. de onzin rond de "shield maidens" moge zijn :). Toevallig vorige week nog een uitzending van Discovery (meen ik) gezien, waarin een Britse mevrouw (wetenschapper ???) kost wat kost wilde bewijzen dat ook Viking vrouwen meevochten in de voorste linies .....

Groet,

Arjan

Het schijnt dat de Vikingen dol waren op felle kleuren. Dat betekent dat je je ook wat kleurtjes betreft flink kunt uitleven. Wilde eerst alle schilden hetzelfde kleurpatroon meegeven maar ben nu gegaan voor wat variatie. Productie lijn van de Paashaas :

Billing Boats is een Deense fabrikant dus dan zou je verwachten dat ze toch enig idee hadden van hoe een gemiddeld Viking schild eruit zag. Niets blijkt minder waar, schilden zijn veel te dik (je moet dan een laag van het triplex verwijderen) en de 22 gelaserde klinknagels zitten bijna alle op de verkeerde plek. De bijgeleverde schildknoppen zijn ook onbruikbaar. Ik gebruik hier plakdingetjes van de Action voor, gelijmd op metalen sluitringetjes :

Een uitputtend artikel over Viking schilden :

Arjan

peter van dijk

Lid van de TWENOT
Prachtig Arjan ! :+: met bemanning in 1:24 nog nooit gezien.

Die twee voltooide krijgers zijn er zeer goed uit man, hoeveel komen er nog bij ?

Varen doet de Drakkar wel goed, al oogt de snelheid wel een beetje komisch.

Interessante geschiedenis en ik waardeer het dat je ook even wijst op de fantasie verhalen.

Veel plezier met de voortgang :D

Bedankt Peter voor je reactie. Ik ben momenteel bezig met het beschilderen van "Rollo" uit de "Vikings" tv serie. Helaas is zijn outfit grotendeels aan de fantasie van de film makers ontsproten. Vooral die laarzen kunnen echt niet voor die tijd :(.

Ik heb deze nog in de bestelling :

Vooral zou ik graag een stel zittende Vikingen hebben maar die lijken er in 1/24 simpelweg niet te zijn. Het valt me ook op dat verreweg de meeste figuren met één voet op een verhoging staan. Dit is waarschijnlijk bedoeld voor een interessantere pose maar om nu meerdere Vikingen te hebben die op één been staan ......

Het bootje gaat wel griezelig hard op het filmpje maar het is wel de bedoeling om alleen met weinig wind te varen. Er zitten twee servo's in, een stuurservo en zeilservo. De lipo batterij zit vlak achter de mast. Ik heb het dek afneembaar moeten maken (nogal wat extra werk) om bij de hardware te kunnen.

Zo'n motortje komt nog onder de kiel :

Het "echte" roer :

Ik moet eigenlijk ook nog 30 bankjes (tevens kisten) voor de roeiers maken :

De meeste fabrikanten van model Drakkars (geldt ook voor Emhar en Andrea) hebben niet begrepen dat de roeiers normaal gesproken schrijlings op die kisten zaten :

Een aardige site met fraaie illustraties en hier heeft men het verhaal over de schrijlingse positie wel begrepen :

Groet,

Arjan

peter van dijk

Lid van de TWENOT
Ok, dus die snelheid was niet door een motor maar door de wind.
De RC inrichting ziet er prima uit, en met dat motortje zal vast een meer realistische vaart te zien zijn.

Mooie figuren ! tja, beetje jammer dat er niet gesculpt wordt voor bouwers die hun Drakkars willen bemannen.
En zelf aanpassen van zo'n staande kerel is een behoorlijk klusje.
Het meest makkelijk zou zijn om andere 1:24 zittende figuren te vinden en die als Vikingen aan te kleden.

Interessante weetjes en mooie site ! Mooie schepen, eenvoudig en doeltreffend, en toch met meer vernuft gebouwd dan ik altijd dacht.

o, enne... die 'Vikinginnen' misstaan zo'n Drakkar toch niet ;)

Het meest makkelijk zou zijn om andere 1:24 zittende figuren te vinden en die als Vikingen aan te kleden.
Best mogelijk dat ik t.z.t. zelf probeer een paar zittende figuren te maken. MAIM (der Sockelshop) levert 1/24 3D kale hoofden met baarden en twee setjes met onderarmen/handen. Dit is geloof ik wel de enige fabrikant van losse lichaamsdelen in die schaal. Een andere optie zou zijn om deze drie figuren te bestellen (zien wel niet erg Scandinavisch en afgetraind uit :) ) :

Groet,

Arjan

peter van dijk

Lid van de TWENOT
Die MAIM koppies zijn mooi ja, goed plan :)

De Scale75 figuren lijken me wel bruikbaar, al hebben ze toch wel aanpassingen nodig zo te zien.

In dit geval van schaarste zou ik ook gaan voor het gieten van kopieën van wat je hebt en daar mee een bemanning samenstellen.
Voor eigen gebruik is daar niets onwettelijks aan :cool:

Merci Peter. Heb vandaag de eerste ronde kleurtjes op mijn nieuwe figuur gezet . Best mogelijk dat het resultaat me morgen bij daglicht weer tegenvalt ....

Groet,

Arjan

peter van dijk

Lid van de TWENOT
Mooie tinten,
maareuh... je vond die laarzen toch niet geslaagd ?
Ik zie nu ook goed dat het overdone is... gewoon die 'noppen' eraf halen.
Schacht aan de bovenkant voorzien van een bescheiden bontje of de schacht met iets duns omwikkelen, bijv. geknipt van een theezakje of tissue .
Of een stukje leerveter er omheen.

De laarzen zijn dan historisch niet verantwoord maar vind ze voor mijn doen schilder technisch wel goed gelukt. Voor mij is dit project ook een oefening in figuur schilderen dus ik laat ze voor wat ze zijn (alleen nog wat polyurethaan lak erover).

Groet,

Arjan

peter van dijk

Lid van de TWENOT
OK prima Arjan :)

nog een idee over het tekort aan zittende figuren : je kunt het schip (en dus ook de bemanning) tonen in de zeilende toestand.
Dan kun je met heel veel minder zittende figuren toe. Zelfs de figuren in die populaire pose (één been op iets gezet) zijn dan prima
te gebruiken als mannen die bijv. op de uitkijk staan.

zeewaardig groetje ;)

Merci Peter, ik ga inderdaad voor een zeilende toestand. Er zijn trouwens wel mensen die ook een rc bootje gemaakt hebben met roeiende figuurtjes :

Ik heb zelf gisteren het onderwater motortje geïnstalleerd en heb vandaag getest of de motorbehuizing of de boot zelf niet lekte. Gelukkig is alles droog gebleven.

Groet,

Arjan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Er zijn trouwens wel mensen die ook een rc bootje gemaakt hebben met roeiende figuurtjes :
Om eerlijk te zijn wilde ik dat als halve grap voorstellen na een vorig bericht van je, maar ik hield mezelf in … Ergens had ik wel kunnen verwachten dat iemand dat gedaan heeft, bedenk ik nu :)

Tot mijn opluchting zijn de schilden klaar, 28 van die dingen dunner maken, plamuren, bijschuren, uitboren, van knoppen en handgrepen voorzien en schilderen is wel een beetje een beproeving ..... "Rode Snørre" is nu ook begonnen met de 28 roeiriemen, ook geen lolletje eerlijk gezegd (investering van een klein half uur per stuk schat ik).

Arjan

peter van dijk

Lid van de TWENOT
Heel leuk om te zien die geanimeerde roeiers :)

Jouw Drakkar ziet er gaaf uit, mooie kleuren combinatie ! met de veelkeurigheid aan schilden erbij.. echt een prachtig geheel :+:

groet ;)

Ik heb inmiddels 3 van de 4 figuren vastgelijmd op de boot omdat hun positie niet meer gaat veranderen (heeft ermee te maken dat sommige figuren nu eenmaal een verhoging voor 1 been moeten hebben). "Rollo" is nog niet gefixeerd (staat met beide benen op hetzelfde niveau) en gaat een vaste plaats krijgen zodra ik mijn volgende twee figuren af heb. Voorlopig blijf het dan bij een bemanning van 6 figuren.

Groet,

Arjan

peter van dijk

Lid van de TWENOT
Ziet er goed uit Arjen :+: zelfs met een bemaning van zes kan het realistisch zijn.
Het gebeurde vast wel eens dat er een 'tochtje' gemaakt werd waar de voltallige bemanning niet nodig was ?
Misschien om een reparatie te testen op korte afstand van de aanleg plaats?
Wellicht ga ik te ver met die suggestie, maakt voor het aanzicht niet veel uit, het ziet er zowizo prachtig uit. :)

groetjes ;)

Moet nog ongeveer 10 roeiriemen afmaken en dan kan ik aan de bankjes beginnen. Heb intussen ook een begin gemaakt met het 5 e bemanningslid (hij is dus nog niet af). In plaats van de speer gaat hij een stag van de mast in zijn hand krijgen en het schild voor de linker hand ga ik niet monteren. Het dieren velletje op zijn schouder is wel vrij dramatisch te noemen , het is niet functioneel (maakt geen deel uit van de mantel) en heeft het formaat van een vos maar weer wel meer de kop van een wolf :huh:.

Groet,

Arjan

peter van dijk

Lid van de TWENOT
op zich een mooi figuur, zijn pose is zeker bruikbaar. De figuur is wel compleet strijdvaardig en vind ik dan vanwege
de complete uitrusting minder tussen de andere mannen passen.

Ik zou op z'n minst een andere (helmloze) kop erop zetten, maar zal respecteren wanneer je hem zo laat, immers,
het vinden van geschikte figuren is al moeilijk genoeg, laat staan het ingrijpend converteren.

Wat ook zou kunnen (vanwege de strijdvaardige pose) is dat hij helemaal vooraan op het schip staat ?

Have fun Arjen :)

Bovenaan